onsdag den 19. oktober 2011

Saigon - Mekong

Mekong deltaet er meget frugtbart, det skyldes isaer frugtbart ler der kommer ned med floden og aflejres i deltaet, man faar vandet til at aflejre leret ved at plante vandkokospalmer. Mange er blevet rige af det frugtbare land, her hoestes der ris 3 gange aarligt. Vi tager med en baad af floder ud til et sted hvor de forarbejder kokosnoedder. Disse noedder er lidt specielle idet de de skal lagres et aars tid inden de kan bruges, men herefter bruges de til mad og til at lave slik, hvilket vi smagte. Vi har noedt en ny Justin fra hongkong, Emil har allerede mailet med ham, ved hans umiddelbarhed og sit eget vaesen er han naturligt midpunkt, fedt at moede disse positive mennesker, der kan positiv kommunikation. Jeg husker den aften paa baaden med Justin hvor der opstod lidt konflikt om vi havde bestilt mad eller ej, hvor jeg og Emil paastod bestemt det havde vi ikke og Justin siger take it easy it is a question about communication, han har selvfoelgelig ret. Naa at rejse er at leve og at moede interessante mennesker er utroligt laererigt og givende.

Vi sejler videre i heden ad smaa floder bredderne bevokset med kokospalmer, der er ingen vind der roer sig, crocodillerne ligger og tager en puster efter frokosten. Sidste sted vi var var der en Python.

Mekongfloden er op til 3 km bred og er Vietnams spisekammer i morgen skal vi besoege deet flydende marked.

Vi overnatter i Mekong byen Can Tor, om aftenen tager vi en taxa indtil byen til en restaurant, hvor vi bliver enige om at vi ikke er sultne saa vi gaar hjem, Emil koeber Humoer T-shirts paa vejen. Jeg skal hente kage og vi skal se fodbold udendoers (TV engelsk kamp) ved siden af hotellet. mens jeg henter kagen bryder tordenvejr loes og kampen er aflyst. Jeg siger bare at det kan regne her i Mekong saa det vil noget.

Naeste dag tilbringer vi i baade paa vandet. Vi starter om morgenen med det flydende marked, en fantastisk stemning, baade med varer kommer ind fra deltaet og mindre baade kommer og opkoeber partier til forretninger og restauranter isaer til Saigon. Vi spiser frokost et dejligt sted ved floden Vietnemeserne har medbragt en kasse oel alle er i godt humoer. Vi spiser sammen med franskmaendende der er 3 piger og en mand han er 25 år og de andre ca. 21 år. De er udsendt på 4 mdrs. ophold til en mindre by 60 km fra Saigon i forbindelse med deres uddannelse som sygeplejersker. Han er en rigtig fyn, vi har naesten samme humor og behersker ironien naesten lige saa godt som Keld. Vi griner meget. Saa giver de sig til at tale fransk og vi saetter os over til Vietnameserne hvor der bliver skaalet for os Hai Ba, Hai Ba, Hai Ba uhh lyder det i staaende stilling med haevede glas. De er varme og fornoejelige.

Vi sejler hejmad og bussen koerer os til Saigon. Mekong er lidt svaer for at beskrive her i skrivende stund, den skal naermest opleves, den giver rigtig mange indtryk.

Vi tager afsked i Saigon og tilbage til vores hotel, vi gaar ud og spiser, I tror det ikke, men vi spiser pizza og dt kan de bare ikke lave og det er ogsaa hundedyrt, men vi trangte lige til lidt bad food. Vi har spist rigtig godt, Vietnameserne laver super mad, lige fra gadekoekkener til fine restauranter.

Efter maden får vi massage Emil får til hans ryg og jeg får Footmassage dejligt.

Naeste morgen er det op kl. 6 bound for Bangkok. Vi er lidt spændte på om vi støder i vandproblemer som alle snakker om, men det må jo vise sig, og så må vi tage det derfra.

Vedmodigt tager vi afsted til lufthavnen, tankerne er omkring de fantstiske oplevelser vi har fået af et super dejligt folk, steder vi gerne kommer igen, Hanoi, Halong, Sapa, Hoy An synes vi var højdepunkterne.